Acte de presentació dels projectes de recerca arqueològica de la Universitat de Girona
La Universitat de Girona (UdG) ha presentat avui el conjunt de les actuacions de recerca arqueològica que desenvolupa actualment a les comarques gironines, amb el qual combina investigació d’excel·lència, preservació del patrimoni, transferència de coneixement i servei a la societat. L’objectiu d’aquesta presentació ha estat posar en relleu la dimensió d’aquesta tasca que la institució desenvolupa de manera continuada des de fa anys, i que ha convertit la institució en un dels principals agents de recerca arqueològica del país.
Durant la presentació, la Universitat ha volgut destacar especialment la implicació dels ajuntament, institucions i entitats del territori que, al llarg dels anys, han fet possible aquest treball compartit. És el cas de la Diputació de Girona, que participa en diversos convenis i actuacions vinculades a la recerca arqueològica, i dels ajuntaments de Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter i Calonge i Sant Antoni, que mantenen una llarga trajectòria de col·laboració amb la UdG.
Un paper destacat en aquesta activitat correspon a la Càtedra Roses d’Arqueologia i Patrimoni Arqueològic, creada l’any 2018 gràcies al patronatge de l’Ajuntament de Roses. Sota la direcció actual del professor Marc Bouzas, la càtedra ha consolidat la seva activitat investigadora i de transferència i ha contribuït de manera significativa a l’estudi, la conservació i la difusió del patrimoni arqueològic rosinc, especialment al conjunt monumental de la Ciutadella de Roses.
A aquestes col·laboracions consolidades s’hi afegeixen les actuacions que actualment es desenvolupen conjuntament amb els ajuntaments de Quart i Cassà de la Selva i amb el Consorci de les Gavarres, en el marc dels projectes vinculats als jaciments de la Creueta i de Puig Castell. Destaca també l’obtenció recent de tres projectes del programa quadriennal de Recerca en Arqueologia i Paleontologia de la Generalitat de Catalunya i d’un projecte d’R+D finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.
La UdG reivindica que la recerca arqueològica constitueix una eina de servei públic que contribueix a ampliar el coneixement sobre el passat, a preservar el patrimoni col·lectiu i a posar-lo a disposició de la ciutadania. La patrimonialització de jaciments, la difusió científica i divulgativa i les activitats obertes al públic formen part d’aquest compromís amb el territori i amb la transferència de coneixement.
Accions del document
