Roses sensibilitza l’alumnat de 2n d’ESO contra l’assetjament escolar

L’Àrea de Joventut de Roses, en col·laboració amb els tres centres d’educació secundària del municipi, ha organitzat aquest mes de desembre l’activitat “Selecció Natural”, un projecte pedagògic que treballa l’assetjament escolar amb un enfocament directe i proper per conscienciar els i les joves sobre les conseqüències del bullying. En l’activitat ha participat l’alumnat dels 12 grups de 2n d’ESO dels instituts Illa de Roses, Cap Norfeu i Centre Escolar Empordà.
12/12/2025 12:25 -    

L’assetjament escolar és una problemàtica social comuna que afecta un elevat nombre de joves. Segons va fer públic recentment el Departament d’Educació de la Generalitat, el curs passat 2024-25 les direccions d’escoles i instituts van notificar a tot Catalunya 1.696 possibles casos d’assetjament a través del REVA (Registre de Violències de l’Alumnat). La xifra va en augment i, en només un mes i mig de classe, aquesta aplicació ja havia registrat 308 casos més en aquest curs 25-26.



La regidora de Joventut de Roses, Ester Navas, assenyala la importància de destinar programes i accions d’informació i conscienciació: "des de l’Ajuntament de Roses estem profundament compromesos amb la lluita contra l’assetjament escolar, una problemàtica que, malauradament, continua afectant molts joves arreu del nostre territori. Per això, aquest mes de desembre hem impulsat l’activitat Selecció Natural, una proposta pedagògica valenta i necessària que ens ajuda a obrir els ulls davant les conseqüències del bullying. Des de Roses continuarem apostant per iniciatives que fomentin el respecte, l’empatia i el benestar emocional dels i les nostres joves."



El programa ‘Selecció Natural’, s’ha dut a terme conjuntament amb els tres centres d’educació secundària de Roses. Es tracta d’un espectacle creat per la companyia TeDebat, que planteja la problemàtica d’una forma directa i emocional a través d’un monòleg que interpel·la els adolescents d’una forma colpidora. L’activitat s’iniciava amb l’arribada d’una suposada nova professora a l’aula que, sense que l’alumnat ho esperés, començava a explicar la seva experiència personal amb l’assetjament, relatant com un episodi va marcar l’inici d’un autèntic infern i una lluita per la supervivència, tal com ho descriuen les lleis de la selecció natural.



Amb cada grup, l’activitat començava amb aquest monòleg d’uns 30 minuts de durada, que interpel·lava els adolescents sobre comportaments, rols i dinàmiques de grup. A continuació, s’obria un debat on es treballen conceptes com la violència entre iguals, les agressions dins l’aula i l’assetjament com a fenomen grupal, fent reflexionar als i les joves sobre les causes i conseqüències de les violències en el context escolar.



Per continuar treballant entorn a aquesta problemàtica, els centres han rebut una guia amb recursos per aprofundir en la temàtica durant les tutories.

  • Compartir:
  • Facebook
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Meneame
  • Digg

Accions del document